Huvudvärk och små söta barn

Nu blir det ännu ett långt inlägg eftersom det inte fungerat att logga in på bloggen. Senaste veckan har det varit hejdlös värme ute, det är så hög fuktighet i luften så man är konstant fuktig på kroppen = känner sig en aning ofräsch dagarna i ända.

Har agerat supernanny en hel del denna vecka.  Sham har varit förkyld och grinig så henne har jag burit på hela dagarna nästan.  Finns även två tjejer i 4-5 års åldern som heter Jayra och … kommer inte på vad hon heter, söt är hon i alla fall. Dom har kommit in i mitt rum och velat att jag ska måla deras naglar 2-3 gånger om dagen. Var lite svårt att förklara för dem att de redan har fått nagellack och att de får vänta några dagar innan jag kan måla igen. Dom bara stod där och kollade på mig som nå frågetecken (de förstår inte engelska så mycket).




Har varit i feedingcentret och hjälpt till med maten som vanligt, rättat böcker osv. Har även haft sjuk huvudvärk, någonting som hängde ihop med förkylningen tror jag.  Var och hämtade små tomatplantor och abourginplantor i Benabaji (farmen) och planterade så nu har jag en liten trädgård utanför dörren. När jag planterade fick jag hjälp av Sheba och Marianne, det flockades barn runt oss som verkligen tittade intresserat på vad vi gjorde.




JJ är syster till Laila och har 7 barn. I veckan var hennes yngsta som är 5 månader jätte förkyld och fick andningskramp så hon var tvungen att åka till sjukhuset, när hon gick in för att säga det till sin man kollapsade han pågrund av hög feber. Blev en jobbig dag för dom! Jag gick dit dagen efter för att kolla hur dom mådde. Möttes av en gurglande och skrattande Channel i en piggare pappas famn. Höll även i den lilla knubbisen en stund, hon hade inte blöja på sig så jag sa till henne med bäbisröst "don't pie on me now" och hon bara skrattade.




På torsdagen följde jag med Andreas till bibelskolan på morgonen och hade gitarrlektion och körövning. Nu har vi äntligen kommit igång med att träna på själva låten. Killarna var mycket duktigare på att sjunga än vad tjejerna var så Andreas tränade med killarna en stund medan jag sjöng tillsammans med tjejerna som hade väldigt svårt att hitta rätt ton, men till slut gick det för dem också. Efter bibelskolan åkte vi tillbaka till Merida för att Andreas och några till skulle bygga möbler till datorerna som de köpt in. Diovanie ska ha datakurs under sommarlovet för de som går i högstadiet och uppåt.




Har haft Sheba och Marianne sovandes hos mig hela veckan nästan, vi har kollat på film och jag har gjort manikyr på dem. Lärde även Sheba lite bugg men eftersom mina buggskills är väldigt begränsade så gick det fort.



I natt drömde jag mardrömmar hela natten, väldigt ovanligt brukar i princip aldrig drömma mardrömmar. Ena handlade om att min mamma hade dött, jag gick till lågstadiet på Tundalsskolan för att pappa skulle byta kläder på mamma där hon låg i kistan till finare kläder inför begravningen, jag skrek/grät av förtvivlan, jag satt på en gunga på skolgården och grät, nästa stund var jag inne med pappa när han skulle byta kläder på mamma som hade blivit till en dvärg, hon blinkade med ögonen och vickade på fötterna och pappa sa att det var dödsryck. Den andra handlade om att jag satt i flygplanet på väg hem, andra stunden är jag tillbaka i den första drömmen, sen tillbaka till planet igen, i planet så blir jag attackerad av hundratals larver som var supergiftiga = panik. Efter larvattacken störtar planet och jag sitter vid nödutgången, jag hjälper alla andra att ta sig ut och när jag som sista person ska hoppa ut ur planet så kraschar det. När planet har kraschat lever jag fortfarande och börjar spela badminton med piloten, naken…. Drömtydare någon?


Har även dragit igång ett tandprojekt här eftersom barnen har så fruktansvärt dåliga tänder på grund av att dom äter socker dagarna i ända och ingen tandborstning. En av anledningarna är för att föräldrarna inte har råd till att köpa tandborstar och tandkräm till sina barn och den andra är för lite information/utbildning. Har tagit massa bilder på barnen här för att visa på hur deras tänder ser ut redan som 4,5,6 år. Andreas köpte in 218 tandborstar och tandkrämstuber. Vi ska borsta tänderna varje dag på dom efter dom ätit snacks och för dom som kommer hit och bara äter lunch i feedingcentret ska vi borsta tänderna på efter de ätit lunch. Detta kommer förhoppningsvis leda till en förändring och att dom kommer få in vanan att borsta tänderna som att tvätta händerna innan man äter. Många här skaffar löständer redan i 20års åldern, om dom har råd.





När jag gick hem från Lito och Nenia i regnet efter att ha ätit lunch var några barn ute och lekte med några gamla däck och hade jätte roligt, man tager vad man haver!




Idag har jag skrivit färdigt berättelsen om karies och baktus. Kan bli spännande, ska även borsta tänderna på Sonny som är lärare, blir nog en succé för barnen att tandfen (jag) borstar tänderna på läraren. Har även tagit hand om Sham som förövrigt vägrade att sova middag, full rulle hela dagen. Så jag sov i två timmar på eftermiddagen tills Lito ringde och väckte mig och sa att jag skulle komma och äta middag.


BusSham


Min extremt snygga version av Karies och Baktus



Imorgon är det körövning på bibelskolan, jag hoppas att denna gång kommer gå ännu bättre och att jag ska sluta vara så nervös.


Dessa bilder är till familjen Lidman;

Si blev helt överlycklig när jag frågade om han ville ha den här motorcykeln! Ni skulle ha sett hans första reaktion, var så fint!

(Även fast hans mamma är lärare här på skolan och pappan är pastor, som dock inte har så hög lön, har dom ändå inte råd att köpa leksaker till sina barn. När dom betalat hyran, mat, kläder, skolavgifter och det mest nödvändiga är pengarna slut.)


Sheba och Marianne blev så glada när jag sa att dom kunde få göra vänskapsarmband. Sötnosarna!


Varje dag Sham har sovit i mitt rum har hon sagt "ack" (duck). Hon gillar den mycket!



17 dagar kvar


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hoppas att det går bra med tandtrollen. Ett jättebra initiativ. Fina bilder, gillade bild 9 skarpt :) vilken busunge!

2012-03-14 @ 17:01:40
Postat av: nathalie

åhh vilken fin bild på chanel! så söt unge!! va kul att du gett bort leksakerna, kan tänka mig cyrus, hur glad han mpste ha blivit :) hihi

hälsa alla så gott! saknar verkligen filippinerna när jag läser din blogg, saknar alla människor, känns sjukt att jag nyss var där med dig men nu sitter jag här i sverige lixom, sjukt!

2012-03-15 @ 17:53:01
URL: http://187dagarifilippinerna.wordpress.com
Postat av: mamma

härliga bilder,fina troll

2012-03-16 @ 08:16:40
Postat av: John & Mimmi med familj

Underbart, så kul att se.

Var välsignad och ha det bäst!



Kramar från oss!

2012-03-16 @ 09:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0